sobota, 18 kwietnia 2015

Samogłoski i spółgłoski

Pewnego dnia córka zadała pytanie:
-Mamusiu co to ,,jest” samogłoski?
Oliwia bardzo mnie zaskoczyła tym pytaniem, bo w przedszkolu o tym się nie mówi…a tu taka niespodzianka.
No, więc córka powtórzyła kilka słów po mnie np.:  lato, kotek, stokrotka, góry, lizak, lunapark . Okazało się, że to bardzo proste.
Potem wymawiała te same słowa, ale bez samogłosek np.: lt, ktk, stkrtk, gr, lzk, lnprk .
To jednak okazało się trudne…
Później poprosiłam Oliwkę o wskazanie brakujących głosek w/w słowach.
Wymieniła: a, o, e, ó, y, i, u. Wtedy wyjaśniłam, że to są samogłoski i tworzą sylaby. Następnie powiedziałam, że słów nie da się wypowiadać bez samogłosek.
Zwróciłam także uwagę Oliwki na pozostałe głoski, które nazywamyspółgłoskami.
(Oliwia nie miała problemu z tym zadaniem ponieważ prawidłowo głoskuje i sylabizuje)
Następnie wykorzystałyśmy grę edukacyjną Literka do literki
1

(w nieco innej formie jak należy) córka wybierała spośród rozsypanego alfabetu samogłoski i układała pod napisem samogłoski.
26 


5
34
I to byłoby na tyle…mam nadzieje , że na dłuuuugo zapamięta, co to są samogłoski ;-)







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz